torsdag 25 juni 2009

Planer är till för att kullkastas

Ja, egentligen var det tänkt att vi skulle befunnit oss i Stockholm just nu, jag och barnen. Men planer är till för att kullkastas, och den som denna gång fått oss att ändra dem är ingen mindre än... Skuggalisa. Igen.
För att göra en historia kort så blev hon mer halt igen när medicinen sattes ut, så det blev ett besök på vårt älsklingsställe: ATG. Hon var så pass halt att jag räknade med att inte få hem någon häst hem igen, ni som känner mig kan nog förstå med vilken ångest jag ledde in henne till dr Bromé. Efter några röntgenplåtar som lyckligtvis inte visade strålbens- eller hovbensfraktur vilket jag fruktade, så hittade deras underbare hovslagare Peppe en liten hovböld med en kanal upp i trakten. Troligtvis är det ett spiktramp, eller en liten sticka som trängt upp där. Hon kommer att bli helt frisk!
Vad gör det då att vi måste förskjuta vår semester i några dagar? Hon måste nämligen in till ATG igen i morgon för ny rengöring, och penicillinbehandlas i åtta dagar. Det känns som ett för stort projekt och ansvar att bara lämna till Holger som ännu aldrig har sprutat en häst. Färjan till Gotland går på lördag, och om jag tar hand om allt tills i morgon fredag så behöver han "bara" spruta henne i fyra dagar. Jag har instruerat honom hur man gör en gång, och idag ska han få ge henne sprutan själv under mitt överinseende. Det borde funka.
Det enda jag för tillfället har ångest över, är var sjutton hon har kunnat trampa in en spik i hoven, om det nu var det? Det enda jag kan tänka mig är att det legat något i den nya hagen vi satt upp i år i Potatisbacken. Även om jag alltid först går igenom nya hagar och letar efter skräp och farliga saker, så är det förstås omöjligt att se varenda liten grej som sticker upp, särskilt om det vuxit upp gräs redan.
Nu kanske det dröjer innan jag bloggar några dagar, Gotland väntar!!!

2 kommentarer:

M A Friman sa...

Jag har inte lyckats övertala Leffe att spruta Gígja, så idag fick jag fara hem på lunchen för att ge henne sprutan. För att efter jobbet kunna gå på after work och mingel med kollegorna. Trevlig semester!

Anonym sa...

Så skönt att höra att Skuggalisa blir bra! Nu är du & barnen förhoppningsvis på väg till Gotland och jag hoppas att ni får härliga dagar där!
Vi är ju ute och far en del, men om ni någon gång behöver hjälp med hästarna så hoppas jag ni säger till. Det är visserligen länge sedan, men till exempel sprutat hästar har jag gjort många gånger. På ett ställe där jag jobbade för 20 år sedan var det en häst som skulle ha två vitaminsprutor per dag...! Den stackarn blev helt perforerad.

Ni ställer alltid upp och hjälper oss, så är vi bara hemma hjälper jag så gärna tillbaka:-)

kram
Karin E