fredag 19 juni 2009

Glad midsommar!

Vad gör man när det är midsommar, och huvuddelen av familjen vill åka på musikfestival och se på Stefan Sundström medan andra delar av familjen inte kan åka för att det står några sjuka hästar i stallet? Jo, de andra delarna dvs Tova stannar heroiskt hemma och skickar iväg huvuddelen, utan att klaga och utan att spela ett dugg martyr.
Således är detta den första midsommarafton på MYCKET länge som jag inte haft huset fullt med folk. Borta är all stress med matlagning och byggande av midsommarstång. Huset är i stort sett tomt förutom mig själv och en av våra familjehemsplaceringar, och jag skäms nästan över att säga detta, men det är SÅ SKÖNT!!! För en stund sedan åt vi lite matjessill och jordgubbar, och nu är alltihop bortröjt och ett härligt lugn har infunnit sig.
Hästarna mår bättre nu, men ska enligt veterinärens ordination stå inne tills på måndag. Det finns nästan inget värre än att ha hästar på boxvila tycker jag, och särskilt hemskt är det att ha hästar som inte VILL vara där på boxvila, vilket är fallet med både Skuggalisa och Litla. De är helt hysteriska där inne, och det är jättestressande för mig att se dem. Litla står och stegrar sig och gnäggar åt mig hela tiden, och Skuggalisa som inte kan stegra sig står och kastar sig mot boxväggen och sparkar med framhovarna i dörren.
Litla skulle i princip kunna gå ut nu för hon är i stort sett återställd, men om inte annat så måste hon hålla Skuggalisa sällskap annars får hon väl spader och dör av bara stressen.
Jag tror att jag ska göra en utebox åt Skuggalisa i morgon om hon är fortsatt bättre, och släppa ut Litla en liten stund. Om inte annat för deras mentala hälsa känns det rätt nödvändigt.

Inga kommentarer: