tisdag 2 juni 2009

Varning för hästar!!!

Hej mina bröder, detta är en varning för hästar!!!

(eller en häst äter inte bara gräs)

 

Det bloggas nästan bara om dessa fantastiska djur på våran hemsida!

Man får lätt intrycket att dessa nyttiga, fullt ekologiska 

kreatur gör en massa nyttiga jobb åt oss här på gården. Många,

bland andra min fru, förknippar dessutom hästlivet med frihet och närhet till naturen. 

Dream on, så var det delvis på 50-talet, innan vi blev 

storkonsumenter och började jobba heltid långt ifrån våra hem.

 

Förut var hästarna bättre för vår Moder Jord. Då användes

den i det ekologiska kretsloppet. Nuförtiden behöver vi mängder av dieseldrivna

motorer för att överhuvudtaget kunna hålla oss med häst! Vi behöver en traktor som håller vägarna snöfria och lyfter fram de vita höbollarna till de hungriga djuren. Sedan behöver vi four-wheeldrive och boggietransport, för att komma till tävlingar och kurser.

En fyrhjuling är inte heller så dumt...

Slutligen blir det mycket bilkörning  till och från jobbet som vi behöver ha för att finansiera denna dyra hobby. 

 

Jag har förstått, att en passion för något eller en hobby oftast är ett 

glädjeämne, något att samlas kring och ha kul tillsammans med. Jag har 

själv haft mycket glädje av att få pyssla med hästarna. Det ska 

vara bra för själen, men det är cykling också.

 

Framför allt vill jag upplysa alla mina bröder som har träffat en hästfantast till kvinna,

och som ännu inte fått klart för sig vad det innebär:

Låt er inte luras! En sådan förtjusande hobby som hästar kostar svett och tårar,

med andra ord fysiskt arbete och kopiösa mängder med pengar. Har de väl gjort sitt intåg,

finns det ingen återvändo och ditt liv kommer aldrig att bli sig likt igen!

Dessutom är de inte så särskilt miljövänliga, med tanke på vad de förbrukar.

En häst äter inte bara gräs.

 

Bete finns det gott om men det räcker bara en väldigt begränsad tid i 

Skandinavien. Så det behövs hö inkört med traktor oftast konstgödslat 

och fraktat långa vägar. Sedan ska hästarna ha kraftfoder som är producerat i Brasiliens

regnskogar och på Polens slätter. Utrustningen är varken billig eller miljövänligt

framställd. Vad sägs om läder som garvas i Argentina, för att sedan transporteras till Island

för att bli en tygel som sedan skall säljas i Sverige?

 

Det behövs lite mer saker till din häst också: sadlar, grimmor, träns, försäkringar,

chipmärkning, täcken, transportskydd, longeringslinor, avmaskningsmedel, boots, saltstenar osv osv.

Är du inte själv hovlagare utan kanske bara en vanlig snickare,  så är det bäst att låta

hovslagarn ta hand om verkning och skoning helst var sjätte vecka. Stängslen måste noga underhållas annars hamnar hästarna i grannarnas trädgårdsland. Att hagarna 

behöver stängsel, isolatorer, elband, batterier och ett el-aggregat 

behöver jag inte påminna er om. Sedan behöver hästarna alltid ha 

tillgång till vatten. Det blir hinkar, vattenkoppar med nydragna 

vattenledningar eller vattentankar eller varför inte en eluppvärmd 

vattenhink så att vattnet inte fryser…

 

Glöm din dröm om att ladugården skulle kunnat vara en snickarverkstad! Den blir ett stall.

Där du hade familjens cyklar blir det nu boxplatser och av vinden där 

du hade ett trälager blir det hölada…allt ska byggas om! Till slut får 

man bygga sig en oisolerat friggebod där du får förvara dina brädor, ha verkstad och

hänga upp barnens cyklar samt skidorna, helst skall du också parkera traktorn där. Det blir liksom inte som man har tänkt sig...

 

Har du skaffat en häst så tänk på att hästar är flockdjur och att de på något vis

bara blir fler och fler och ännu fler, fast frugan ofta pratar om att minska ned och att några borde säljas.

 

Nu slutar jag, innan Tova får läsa det här och tycker att jag är för negativ...

Dessutom måste jag ut och bygga en hage innan min kära fru börjar tycka att jag suttit vid

datorn för länge...

 

Holger

6 kommentarer:

M A Friman sa...

Men Tova, skynda dig att byta lösenord, så han inte kommer åt datorn igen. Han är rent ut sagt livsfarlig vid datorn. På ett inlägg han han få in allt det vi skall skriva om, med lite finare ord, under ett helt år. Inte snällt! Min sambo skall inte få besöka din blogg, den chansen tar jag inte :)

Tova sa...

Ja jag vet!
Det hemska är att han har ett eget inlogg, för det var tänkt att bloggen skulle vara gemensam..
Men han har lugnat mig med att han inte kommer skriva så ofta, det märks ju på bloggen vem det är som gillar att skriva i familjen
;-)

bronco sa...

En bra fru är en glad fru, och behövs det en häst eller två må väl det vara hänt, Holger!? Från en som köpte drejskiva istället för häst just pga av allt du skrivit om...
/a-k

Anonym sa...

Vi hoppas ni fortsätter blogga – båda två!
Har väl sällan skrattat så mycket åt en blogg som när vi läste Holgers inlägg:-) En mycket bra start på en snöblandad dag när Ottfjället är helt vitt en bra bit ner i skogen... Jämtländsk sommar kallas det visst!

/Karin & Mats

Mats Deutschmann sa...

Tjenix,
Ja du Dwain! Sånt är livet. Personligen känns det likadant vad gäller allt ägande. Hus är t ex lite jobbiga också. Ser fram emot ett ägandefritt liv helt enkelt. Eller hur.
Dalton
p.s tack för all hjälp med teglet! Du är bäst!

Anonym sa...

Hej på er!
Det var det mest roande inlägg
jag läst på länge, jag skrattar så det sprutar tårar i ögonen!!!
Men visst Holger helt fel har du inte, men det är ju såååååååååååå
kuuuuul med hästar!
Hälsningar Maria