onsdag 17 juni 2009

Vallbo sjukstall


Jag vet inte om ni håller med mig, men det känns som att sommaren lätt kan bli den tid då man har sjuka hästar ståendes i sitt stall, då de egentligen borde vara på bete. Kanske grundar sig mina erfarenheter från den tiden då jag var hingsthållare, då det kom eksemston som behövde mycket vård, och vissa fick hovbölder eller andra småblessyrer.
För närvarande har jag själv inte mindre än tre hästar som det är något krångel med, och två av dem står på boxvila. Då ska man också betänka att jag sammanlagt äger 7 hästar, så det rör sig om ca 40 % av det totala hästbeståndet.
Vi börjar med Skuggabaldur. Den hästen blev nog halt förra sommaren då han reds mycket på turer. Jag minns att jag fick ställa av honom en period, då han tog korta steg i nedförsbackarna, annars märktes det ingenting. På hösten efter en längre vila for han på proffsträning en månad, och skulle sedan säljas. Vi hittade köpare, hon blev förtjust och skulle "bara" veterinärbesikta hästen innan köpet skulle göras upp. Tja, av den affären blev intet. Hästen gick inte igenom besiktningen, han är fortfarande böjprovshalt efter fyra ATG - besök med olika ledbehandlingar, och nu återstår egentligen bara lite vila, ett nytt besök och - förmodligen utdömning. Trist på en så fin häst.
Sedan är det allas älskling Litla- Raud. Hon fick en konstig reaktion på betet i fjol. Hon lade på sig konstiga fettdepåer, men var i övrigt pigg. Det lade sig efter ett tag. Sedan fick hon nu i våras en svårförklarlig fångreaktion. Det fanns inget bete, hon hade inget nyligt foderbete, var inte fet och borde inte ha fått fång- men det fick hon. Efter två dagar på Finadyne blev hon dock helt symtomfri och har sedan mått jättebra - tills i förrgår. Efter noggrann, långsam betesinvänjning så hittade vi henne plötsligt med kraftig, synlig puls i benen, kraftiga ödem på huvud, bringa, hals och buk, men inga fångsymtom (hälta eller svårigheter att gå). Jag fattar ingenting, men veterinären tror att hon har en allergisk reaktion och har gett henne cortison. Det har inte alls funnits några knott hos oss ännu så det kan inte vara något sånt i alla fall. Fång eller oförklarlig allergi - som att välja mellan pest eller kolera.
I boxen bredvid Litla står, ja gissa vem: Skuggalisa! Henne hittade Pia-Lena idag i hagen- JÄTTEHALT på ett bakben! Hon kan knappt gå, och jag tänker direkt hovböld när jag ser henne, men veterinären undersökte hovarna och fann ingenting sånt. Nu står hon på Metacam i fem dagar, om det inte hjälper så får vi ta vidare ställning på måndag.

Ska man skratta eller gråta?

Just nu väljer jag att skratta, för det "turade" sig så otroligt, att Skuggalisa hittades halt i hagen medan veterinären var på väg hit upp för att undersöka Litla, så där sparade cirka 3500 i veterinärkostnader på att de synkade sig så "bra" när de behagade att bli sjuka.
Jag återkommer med vidare rapporter.
Bilden föreställer något som jag börjar inse att jag inte kommer kunna ägna mig så mycket åt i sommar- fjällturer till häst.

1 kommentar:

Joanna sa...

Men herregud Tova, vilket märkligt stim du och hästarna hamnat i!? Jag håller tummarna för att det vänder inom kort:)