fredag 5 juni 2009

En spång och flera spångar, eller heter det spänger?


Hittade en bild på en annan cool ridande kille, LO, på en ännu coolare häst, Fengur. De var hos oss för två somrar sedan och red med upp till Issjödalen, ett område som också måste besökas om man kommer till Vallbo. Där har det legat en issjö under senaste istiden, och när isen gled fram så formades stora höga platåer kring själva issjön.
Några kilometer bort ligger Pyramiderna, några stora sandhögar som runnit ned genom isen och bildat dessa märkliga formationer. Det är oerhört spännande att rida eller vandra i det här området, det är otroligt vackert och dessutom geologiskt intressant. På vägen upp måste man forcera en jättestor myr, där det ligger en 2 m bred kavelbro på de flesta sträckorna. På en del ställen ligger det spångar, eller heter det spänger?Ja jag vet inte, så svensklärare jag är.
Hästarna lär sig snabbt att gå på kavelbron, och efter den går de för det mesta bra också på spängerna, (jag får bestämma mig nu). Försiktig som jag är brukar jag själv oftast leda min häst över den här stormyren, för den är lite knölig att ta sig över trots broar och spänger. Det vore inte så kul att sitta på om hästen tar ett skutt ned i ett bottenlöst myrhål.
LO däremot, han tyckte efter ett tag att det var lite fjaskigt att gå där på plankorna, när man ju kunde sitta på? Han och Fengan blev snabbt riktiga proffs på att snirkla sig över spängerna, även när de svängde. Visst ser de ganska nöjda ut tillsammans?

3 kommentarer:

M A Friman sa...

Åh, det är fantastisk där uppe, men det trista är just spångarna (som jag säger). På vissa ställen är dom ju inte superfräscha och endast 10 cm breda. Men när man väl är hemma välbevarad så tycker man att man är så duktig och fått uppleva något helt fantastiskt. Har både ridit och vandrat samma sträcka och njuter av båda delarna.
Ses nästa vecka!

sara sa...

Spänger heter det tycker jag iaf! och visst är de snygga och coola ihop! Fengur har ärft "gå på spång talangen" från sin pappa som var suverän i fjällen, han var underbar och rida Lettféti gamle!

armida sa...

haha det är ju pappa och fengur :O