fredag 15 maj 2009

Inte bara islandshästar

Ni får ha lite överseende med mig innan jag kommer in i det här med bloggandet. Jag glömde förstås skriva vem den fina isabellen på första bilden är! Hon heter Naela från Vallbo och är 5 år, e. Draumur från Stallgården och vårt gamla sto Maia. Naela är under utbildning hos den mycket kompetenta unghästtränaren Malin Bengtsson i Oviken, www.toltkraft.se.
Planen är avelsvisning framöver, vi får se om det blir på Wången i juni.

Efter att mitt liv under de senaste 17-18 åren till stor del har dominerats av islandshästar, börjar det numera hända underliga saker. Jag har blivit kär i en nordsvensk! Trolla heter hon som har stulit mitt hjärta. Hon är ett 23- årigt nordsvenskt brukssto, ägd av Elin som har Rid i Jorm, men numera utlånad till Martin Elofsson som har henne inhyrd hos mig. Hon är MONUMENTAL! Alltså väldigt stor. Hjälp, hur ska jag kunna fodra denna jättehäst, var min första tanke när jag såg henne.
Efterhand har hon dock visat enorma kvaliteteter, och numera följer jag med stort intresse hur hon harvar både ridplanen och potatislandet, hur hon drar hem ved från skogen och hur hon bär olika ryttare utan att knorra över någonting. Hon är helt enkelt oerhört rutinerad och cool, och hon bara gör allting man begär av henne utan att blinka.
Särskilt imponerad av henne blev jag när jag såg hur hon lydigt stod blickstilla i skogen medan Martin var upptagen av att lasta ved på stöttingen. Vilken HÄST!
Att kunna använda sin häst till något nyttigt, istället för att de bara står och kostar pengar som mina hästar har en tendens att göra, känns väldigt nytt och spännande för min del.
Det är också lite roligt att höra gubbarna i byns kommentarer när de ser Trolla. De blir som "förtrollade", får något drömskt i blicken och utbrister att "äntligen finns det en RIKTIG häst i Vallbo", och de börjar genast fundera på om de inte har några gamla plogar och eller harvar ståendes i sina gömmor.
Tänk att Trolla skulle få ett så kungligt mottagande i Vallbo på sin ålders höst!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken fin nordsvensk och kusk!!
Hoppas att det blir bra potatis i år.

Anonym sa...

Fin häst, men kusken hur ser han ut?

//Kuskens bror

Anonym sa...

Trolla, "förtrollade" även mig.... idag äger jag hennes enda föl, den lika underbara Indra :-)

// Johan