måndag 25 maj 2009

Avelsbedömning på Wången


Jaha, nu har man fått en till sak att vara nervös inför. Igår skickade jag in anmälan av Naela till bedömningen på Wången till avelskansliet, sedan jag och Malin beslutat oss för att "köra".
Hon har stått ett par veckor, för Malin tyckte att hon plötsligt hade känts lite trött i ridningen. Vi tänkte att hon ju är så ung ännu så det gör inget om vi skjuter på det i ett år. Vis av erfarenheterna med Skuggalisa så vill jag absolut inte att det skall pressas fram något hos Naela, kanske med skador som följd.
Hur som helst provade Malin henne igår igen, och då var hon sitt gamla jag igen, dvs JÄTTEPIGG, och ja, nu är hon anmäld!
Min dotter Sofia 9 år, den stolta ägarinnan till Naela, tror förstås att hon skall få jättehöga poäng för "skönhet" (dvs exteriör), men hos den luttrade mamman tas inget ut i förskott.
På bilden syns Malin på Naela från vintertölten på Wången i mars var det väl. Lite bra att hon har fått prova på att springa fram och tillbaks på travbanan, där bedömningen också kommer att hållas.
På samma vintertölt gjorde Sofia också tävlingsdebut på Naelas mamma Maia, en likaledes pigg 22- årig dam som för övrigt också gjorde tävlingsdebut. Det gick riktigt bra, men det hade kunnat gå sämre om dumma mamman Tova kvällen innan inte hade lyssnat på kloke Gudni, som insisterade på att Maia nog borde ha broddade skor om hon skulle vara med, och resolut slog dit två stycken på framfötterna.
- Det behövs väl inte, sade dumma mamman som trodde att det var lika torr och fast snö på Wångens travbana som hemma i Vallbo där vi kört barfota hela vintern.
Jag sänder en tacksamhetens tanke till Gudni för att han var så bestämd, för Wångens travbana visade sig bestå av SPOLAD IS och Maia halkade rätt bra med bakbenen när de red fram och tillbaks under sina fyra sträckor. Lyckligtvis höll hon sig på benen tack vare framskorna.
KONKLUSION: MAN ÄR ALDRIG FÖR GAMMAL FÖR ATT GÖRA DUMMA SAKER!!!

2 kommentarer:

M A Friman sa...

Vi ses på Wången, lika nervösa båda två skulle jag tro. Mina anmälningar har också gått iväg nu.

Tova sa...

Hihi, det är nästan så att jag HOPPAS på att inte få ledigt från jobbet så jag slipper se på! Men Catherine (Frida) sade att hon nog ska se till att smuggla iväg mig utan att chefen märker något ;-).