måndag 18 maj 2009

Björnfrossa

Ja, alltså, egentligen borde jag ju ha påbörjat den joggingsäsong som jag borde ha på somrarna, men två saker håller mig underligt nog tillbaka.
Den första är att jag tyvärr börjar bli lite bekväm av mig. Soffan är väldigt skön på kvällarna, och först måste en tidning läsas och så vidare och så vidare. Denna bekvämlighet börjar få ett visst övertag i min karaktär. Jag kan också erkänna att jag nästan inte ridit alls i vinter, jag som kämpade på i mörkret och snöyran med Skuggalisa året dessförinnan! Men där kan jag också skylla på att flera av mina hästar har varit skruttiga av olika orsaker som jag kanske redogör för i något senare inlägg.
Nog om det.
Den andra orsaken till min frånvaro av motion, är faktiskt att det numera verkar ha blivit ett Björnland i skogarna runt Vallbo! Bilden som föreställer Holger bredvid det som är kvar av en björnriven älg, togs i april ca 2-3 km från Vallbo, och ni ska inte tro att det räckte med den älgen, det låg visst TRE björnrivna älgar i samma område! Också nu i maj får vi höra om björnhonor med tre ungar här och andra björnar där. Det verkar krylla av dem!
Visst är väl det om något ett giltigt skäl till att man inte bör vara ute och jogga, (eller rida?) i skogen? Soffan känns plötsligt ännu lite skönare....

1 kommentar:

Joanna sa...

Har fått för mig att björnen håller sig borta när man kommer och rider, däremot kan jag känna mig lite liten om jag går eller springer i skogen. Förra våren såg vi björnspår när vi var ute och red, men hästarna verkade inte bry sig. Litar på att de känner om en björn är nära då jag varit med om en häst som känt av björnlukt och som blev väldigt stressad. Jag förstod inte varför vid tillfället, men jag berättade för en granne om vad som hänt och den var då vänlig att upplysa mig om att en björn passerat ett par hundra meter bort kvällen innan.