lördag 1 augusti 2009

Syjunta

Den här bilden kan jag inte låta bli att lägga ut trots att den är oskarp. Den föreställer mig och Pia-Lena, två ladies in action, som är i färd med att laga eksemtäcken!
Att sy är roligt, men verkligen inte något jag ägnat mig åt under de senaste 15 åren. Det enda som numera kan få mig att greppa nål och tråd är - hästarna. Som vanligt. De styr mitt liv helt enkelt.
Jag har ägnat många timmar i mitt liv åt att laga eksemtäcken. Dels åt mina egna hästar under den period då jag ägde islandshästar med sommareksem, och dels åt eksemston som varit här på betäckning under de åren vi hade hingststation här i Vallbo.
Nu var det längesedan sist, men i sommar har vi lilla shettisen Pinglan här och hon har sommareksem vilket är rätt vanligt också på shettisar. Pinglan har ett eksemtäcke, men det är en aning för stort och då blir det mer slitage.
Pia-Lenas sto Rispa har inget eksem, men hon importerades från Island för tre somrar sedan och klok som Pia-Lena är så väljer hon att skydda Rispa från knott för att minska risken för allergi och därmed eksemutbrott.

1 kommentar:

M A Friman sa...

Har just tvättat ett gäng täcken, så ikväll (lördag kväll och allt) så skall jag laga täcken. Så att dom gästande hästarna är väl täckade när vi far på semester.