tisdag 18 augusti 2009

Skolstart och svampplockning

Igår började jag jobba på skolan igen efter ett långt, härligt sommarlov. Vad roligt det är att träffa alla sina brunbrända, glada och avslappnade kollegor! Alla hade vi mycket att berätta om och skratta åt.
Nästa vecka drar vi igång en ny termin med eleverna. Förhoppningsvis kommer vi ut på en fjälltur med dem, där jag samtidigt som vi umgås med eleverna kan ägna oss åt en av mina höst-älsklingssysslor: svampplockning. Kring Vallbo har jag aldrig hittat kantereller, men dock rynkad tofsskivling, sotvaxskivling, smörsopp och blodriska samt en mängd olika kremlor förstås.
Ska det till kantarellplockning måste jag prata snällt med en av mina kollegor i Kall, eller åka med en annan kollega till Skalstugan.
I kväll har jag och dottern Sofia varit ute på en kombinerad rid- och svampplockningstur. Sofia ridandes barbacka på Pinglan, och jag larvandes omkring med svampradarn påkopplad. Vi hade jättetrevligt, behöver jag knappast tillägga.

2 kommentarer:

M A Friman sa...

Jag plockade massor med taggsvamp igår. Såg dem när jag var ute och skritta Gígja och fick gå hem och hämta svampkorgen.

Stig Torniainen sa...

Jasså du Tova, du är också inne i bloggvärlden :-)