onsdag 22 juli 2009

Vildingar i vilda Vålån


Just nu kan jag varmt rekommendera en tur till Vålån, där det är otroligt högt vattenstånd efter det myckna regnandet. Den är helt enkelt fruktansvärd! Dess brus hörs ända till Vallbo, otroliga mängder vatten forsar i en vansinnig hastighet nedför dess mäktiga lopp.
I går kväll for vi dit för att se skådespelet, och väl där fick vi uppleva något jag inte trodde var möjligt! Mitt i allt brusande vatten såg vi plötsligt tre killar med kajaker som såg ut att just avsluta sin tur innan Vålåforsen, som anses för farlig att paddla.
Efter att ha pratat lite med dem och fått informationen att de ska fortsätta "vid bron", beger vi oss till den gamla bron igen för att titta på dem när de i vår tro skall fortsätta i forsen efter bron. När de väl dyker upp igen så börjar de lyfta upp bänkarna som är utplacerade på bron, och PLACERA SIG SJÄLVA I KAJAKERNA OVANPÅ!! Man kan väl inte hoppa i Vålån i kajak från en 10 m hög bro tänker vi, men jo, det kan man uppenbarligen för det är just vad de ser ut att vara i färd med.
"Vet din mamma om att du gör sånt här?" hinner jag ropa till en kille innan han knuffas av bänken rakt ned i forsen, hamnar upp och ned i vattnet, snabbt gör en eskimåsväng och fortsätter som om ingenting hänt. De andra två killarna följer hans exempel och gör fantastiska hopp rakt ned i ån, den siste med ett flin på läpparna åt vårat håll.
Vi stod bara och gapade. Nog för att jag har provat forsränning i gummibåt och tyckte det var otroligt kul, men de här killarna leker med döden var vår sammanfattning av det hela. Hoppas vid Gud att det här inte är målet att uppnå för Holger, som har köpt sin första forskajak nu i sommar och just börjar få till det med eskimåsvängarna.
Jag bifogar en filmsnutt där Jon Larsson som en av killarna hette, gör sitt dyk ned i Vålån. Jag såg att han driver ett företag, www.arefjell.se med kurser om ni tycker att det verkar vara något att satsa på.

2 kommentarer:

Joanna sa...

Hihi! Jon är väl en av världens bästa forsrännare, om jag inte minns fel har han paddlat utför Ristafallet. Tror att jag håller mig till ridning ändå!

Tova sa...

Ojdå, var det en sån celeberitet jag babblade med som vore han en vanlig dödlig? Att paddla utför Ristafallet låter dock ännu lite farligare än att hoppa från gamla Vålåbron...