torsdag 10 september 2009

Varning för kantarellsjukan

Kantarellsjukan är en sjukdom som företrädesvis drabbar människor under hösten. Den kan närmast beskrivas som ett slags maniskt tillstånd, och visar sig som ett överdrivet intresse för att plocka kantareller. Stirrande, frånvarande blick, överdrivet prat om kantarellställen och kantarelltillgång, extrem girighet, manipulation av medmänniskor för att få dem att avslöja sina kantarellställen och ev viktnedgång pga det myckna rännandet i skogen är några av symtomen som visar sig. Dessutom utvecklar personerna asociala drag då de aldrig är hemma och tar hand om hus, hem och familj och deras vänner får aldrig träffa dem för de är bara ute och springer i skogen. Det kan innebära ett stort lidande för anhöriga och vänner att ha en kantarellsjuk person i sin närhet.
Personer som drabbats av kantarellsjukan ger ett allmänt rastlöst intryck, och denna rastlöshet kan endast bli stillad av att personen i fråga får komma ut i kantarellskogen.
Sjukdomen kan variera i art och grad under kantarellsäsongens gång. Den börjar med en nästan desperat jakt på gula kantareller, för att senare på säsongen övergå till ett mer sofistikierat intresse för trattkantareller, som är svårare att upptäcka och kräver mer finess i sökandet.

Det luriga med sjukdomen är att den också verkar smittsam, vilket gör att man också kan misstänka ett virus, eventuellt en mutation av svininfluensan, och forskare lutar nu åt att kalla den "Trynus trattus kantarellus". Tyvärr måste vi meddela att flera personer i vår familj redan har drabbats av den allvarligare formen av sjukdomen. Att umgås med oss kan för tillfället medföra stora risker då alla löper risk att smittas.

Nu kan vi inte skriva mer, kantarellerna väntar och vi har en inbördes tävling på gång....hoppas vi INTE syns i skogen!!

10 kommentarer:

M A Friman sa...

Känner igen symptomen. Jag har mina ställen som jag skall till i helgen. Önskar dig en trevlig helg, men jag håller med, hoppas vi INTE syns i skogen.

Anonym sa...

Jag smittas så gärna!
Faktum är att jag umgåtts med personer som är allvarligt sjuka i denna åkomma och jag känner att den ligger latent i kroppen men inte har fått möjligheten att riktigt bryta ut...
Träffade ett par kvinnor i Frostviken (nordligaste Jämtland, för den som inte vet) som är rent ut sagt dödssjuka. Den ena hade för några dagar sedan plockat 50 kg rödgul trumpetsvamp! Eftersom hon redan har sådana enorma mängder svamp gav hon bort det mesta av denna delikatess till människor hon mötte på vägen!
Den andra kvinnan anser att överflödet av trattisar i Frostviken-naturen är så stor att hon har gått ut i radio Jämtland och uppmanat folk att komma till Frostviken för att plocka svamp. Behöver jag tillägga att hon arbetar med att marknadsföra Frostviken:-)

Eftersom jag själv inte hunnit leta några riktigt bra kantarellställen blev jag så oerhört lycklig när en god vän kom med en hel påse full!
Sådana vänner ska man vara rädd om. Liksom om dem som på kort varsel ställer upp och matar våra hundar, när de skulle ha kunnat vara ute i svampmarkerna istället... Ja, vännerna alltså. Tack för att ni finns, Holger och Tova!

kram
Karin

Joanna sa...

Ha! Jag är imun:) Kram

Anonym sa...

Finns det nåt vaccin mot den däringa kantarellsjukan eller är man helt hopplöst förlorad???

Mvh Ulrika

Tova sa...

Nej, det finns tyvärr inget vaccin ännu, men Holger har ett motgift som han tycker fungerar lika bra: öringfiske.
Mitt eget motgift stavas HN1-Ä-S-T-A-R. Det är tyvärr inget bra motgift, då den drabbade uppvisar liknande symtom som jag beskrev i blogginlägget.

M A Friman sa...

Har just kommit hem från skogen, korgen full med röd-gula små skönheter. Nu ska här putsas innan torkning. Tänk vad rik man känner sig av lite svamp!

Stig Torniainen sa...

Tova, jag har citerat dig på min blogg, hoppas att det är ok. Det var så bra skrivet.

Tova sa...

Hihi Stig, din sjuka verkar vara en variant av den ovan nämnda ;-). Så klart får du citera mig, känner mig enbart hedrad!!

M A Friman sa...

Kolla in bilderna på svampen (och det är bara en tredjedel av skörden) på min andra blogg (den som inte handlar om hästar), adressen är http://www.danielsgarden.blogspot.com Trevlig vecka!

bronco sa...

AAAAAvundsjuk. Jag har beslutat mig för att ägna mig åt arbete resten av den här hösten...men å andra sidan skulle det inte sitta helt fel med lite trattisar!!!!