tisdag 11 oktober 2011

Kursen för Michel Becker

Även om jag inte red själv, så måste jag säga att kursen med Michel Becker gav oerhört mycket. Han hade först en clinic som jag var med på, och jag gillar hans tankar därför att han har teoretisk och historisk bakgrund till det han säger.
Sedan visade han praktiskt vad han menade genom att rida nästan alla kurshästar, och sedan instruera deltagarna på sina hästar.
Konceptet bygger på Philippe Karls principer, och det går ut på att inte på klassiskt vis rida hästen "på tygeln". Hästen får inte hänga sig på bettet i en onaturligt böjd nackposition, utan måste finna sin egen balans. Alla hästar började både gå mycket bättre och de såg mycket mer avslappnade ut än från början, det var nästan som att det skedde ett under med varje häst, och även ryttare!
Jag är tacksam att ha fått ta del av Michel Beckers budskap, och ser fram emot när jag själv får rida på kurs för honom! Den här gången fick jag nöja mig med att lyssna då och då och att få titta genom fönstret, för någon måste ju laga mat åt alla kursdeltagare, och den här gången var det jag!

Inga kommentarer: